Kam s ním, s pianem?

Milí přátelé, čas od času (a teď zas nějak častěji) se mě někdo ptá na radu ohledně nákupu nebo prodeje piana. Vytvořil jsem proto pro vás jednoduchý návod, co vzít v potaz a proč. Nuže vizte následující text a tabulku.


Jakub Zahradník – SCHÉMA VÝBĚRU PIANA

Byť slovu klavír a piano přisuzují různí lidé různé významy, jedná se o totéž. Rozlišujeme ale křídlo (horizontální) a pianino (vertikální).

Zatím co křídlo má buď anglickou, «poloanglickou», nebo vídeňskou mechaniku, pianino má mechaniku zkrátka vždy jen a pouze pianinovou!

Konstrukčně byl klavír dořešen ve 20. létech XX. století. Meziválečné nástroje jsou už tedy z technického hlediska „novodobé", ale většinou se od soudobých liší zvukem (mnozí na ně nedají dopustit, jiní mají radši zvuk soudobý). V téže době byla také mezinárodně ustálena výška „komorního a” na 440 Hz. Nástroje vyrobené orientačně před rokem 1930 mívají (nemusí mít) tyto konstrukční nedostatky: Jsou stavěné na nižší ladění, tedy nižší tah strun, a tento tah často drží buď kované vzpěry, nebo pouze polopancéř, což vede k tomu, že občas nejdou „vytáhnout” na 440 Hz, někdy špatně drží ladění, popřípadě jsou i nenaladitelné. U křídel dříve převažovala vídeňská mechanika, která není schopna rychle repetovat (opakovat) stejný tón. Tato mechanika je pocitově jiná, „mělká”, navíc její kladívka jsou okožená, vytvářejí z dnešního hlediska zastaralý tón a dnes je skoro nikdo neumí (nechce) opravit. Stará pianina zase bývala opatřena svrchním dusítkem, které špatně funguje. Tyto nedostatky byly zhruba v průběhu 20. let minulého století všemi výrobci odstraněny.

Nákup piana JE investice. Klavír je výrobek s prakticky neomezenou životností. Má cenu kupovat pouze nástroje od značkových výrobců. Dnes jich na světě zbylo kolem dvaceti. Pak se dá případně opět bez ztráty prodat. Pozor na evropsky znějící (někdy i v Evropě vyráběné) značky od asijských výrobců – ty nemohu doporučit, často se vyznačují dokonale nablýskaným lakem (opticky vypadají krásně). Od 80. let XX. století bývají však i do některých značkových nástrojů věhlasných firem z ekono­mických důvodů instalovány asijské komponenty. Vyskytují se dokonce i klavíry z překližky a podobně. Proto platí: Vyplatí se investovat jen do nástroje, který vzešel jako kvalitní už z výroby.

O klavír je třeba pečovat a udržovat ho, pak spolehlivě přežije všechny dnes na světě žijící generace. Není to vůbec náročné, ale lidé na to většinou nedbají. Jde o to dávat ho ladit aspoň 1× za rok, to jest mít na to vyčleněno zhruba 1000 korun. Ladič také jednou za čas provede regulaci mechaniky, nebo navrhne repasi klavírníkem, která u udržovaného nástroje není náročná ani drahá. Je třeba hlídat vlhkost, aby se pohybovala v mezích, zejména proto, aby nepopraskala rezonanční deska. Klavír nesmí stát u topení, na slunci, neměl by stát ani u obvodové zdi a nesmí se na něj odkládat vůbec žádné nádoby, ani s vodou, nesmí do něj zkrátka zatéct. Zima mu nevadí.

K řešení otázky, zda si pořídit klavír elektrický, nebo akustický – a zda pianino, nebo křídlo, jsem sestavil následující tabulku. Ale to řešení je celkem prosté. Finanční hledisko nemusí být to nejpodstatnější, protože nástroj lze od prodejců koupit i na splátky. Vyberte nejprve podle velikosti a využití. V malé místnosti byste se s velkým klavírem zbláznili a naopak ve velké místnosti by malý klavír byl zoufale zvukově utopený. Když vám bude jasná velikost, vybírejte podle SRDCE. Posuzujte, zda má nástroj z vašeho hlediska DUŠI. To jest, jestli se vám líbí jeho zvuk a jaký máte pocit ze hry. Mnoho lidí vybírá podle nejnižší ceny, barvy laku a chtějí nástroj, který by zabíral co nejmenší prostor. Pro tyto lidi je asi nejvhodnější elektrický klavír s „klavírní mechanikou”. Odpadají trable s laděním, vlhkostí a lze ho snadno stěhovat, navíc je levný. Ale porovnat elektrický klavír s akustickým nelze, protože zvuk a chvění akustického tělesa a pocit ze hry je nenahraditelný. Při rozhodování mezi pianinem a křídlem je dobré vzít v potaz toto: Hráč u pianina sedí k lidem zády. Chybí oční kontakt, zvuk je uzavřený v bedně, zpěv při veřejné produkci je třeba vždy zesílit mikrofonem. A hlavně, pianino nemá anglickou mechaniku. Kdo to myslí s klavírem vážně, nebo ho zamýšlí využívat pro vystoupení a zejména pro natáčení, skončí u křídla.

Z dnešních prvotřídních výrobců se setkáte nejspíš s následující­mi značkami existujícími na trhu i více než sto padesát let, které jsou většinou v držení rodin původních zakladatelů a jsou z uvedených proveniencí: C. Bechstein (1853, Berlín a nově též Hr. Králové), Blüthner (1853, Lipsko), Bösendorfer (1828, Vídeň), Fazioli (1987, Sacile, Itálie), August Förster (1859, Löbau), Grotrian Steinweg (1835, Brunšvik), Petrof (1864, Hr. Králové), Sauter (1819, Staichingen poblíž Trossingenu), Seiler (1849, Kitzingen poblíž Würzburgu), Schimmel (1885, Brunšvik), Steingraeber & Söhne (1852, Bayreuth), Steinway & Sons (1853, Hamburk a New York), Yamaha (1887, Japonsko) a Kawai (1927, Japonsko).

Větší fabriky vyrábí rovněž piana pod dalšími jmény a udržují povědomí o některých historických značkách konkurentů, které dnes patří do jejich portfolia. Tak například továrna Petrof stále udržuje kontinuitu značek Weinbach, Rösler, Scholze a Dalibor, továrna Steinway & Sons. vyrábí levnější piana pod značkami Boston a Essex, firma Blüthner udržuje značky Haessler a Irmler, výrobce C. Bechstein vyrábí levnější modely pod názvy Bechstein (bez C.), W. Hoffmann a Zimmermann,

Při koupi nezapomeňte také na stoličku do barvy a stylu. Je dobré mít i vlhkoměr, pogumovaný přehoz, misky pod kolečka atd. A nyní již slíbená tabulka.

  ENTRY LEVEL
nástroj, který nebude moc znít ani překážet, většinou se pořizuje pro dítě, které začíná hrát
  
HOSPODA či CHALUPA
nástroj, který se nebude se dávat ladit a bude doň třískati každé malé i velké děcko, sloužící též jako odkládací plocha a lapač prachu
DOMOV, ŠKOLA, TĚLOCVIČNA a
LITERÁRNÍ KAVÁRNA
nástroj, který se bude dávat ladit 1×-2× ročně určený pro solidní hraní a neprofesionální nahrávky
KULTURÁK, JAZZKLUB, DIVADELNÍ SÁL, MODLITEBNA
pro veřejné využití vč. natáčení, ladí se před každou důležitou akcí
KONCERTNÍ SÁL a STUDIO
nástroj bez kompromisů, proto se pořizuje většinou nový, ladí se před každým použitím, vždy opatřen přehozem, občas stojí i ve spec. boxu
KLAVÍR PRO PRESTIŽ
do krásných interiérů, začasté nástroj bílý, kvazi rokokový, či z ušlechtilého dřeva, historický, nebo hypermoderní, vždy drahý
     
ORIENTAČNÍ CENA 15.000 - 150.000 0 - 25.000? 50.000 – 500.000 150.000 – 1,500.000 350.000 - 4,000.000 nad 100.000      
KONCERTNÍ křídlo 270–280, 225–235 cm dl.               ♦         ♦         ♦      
SALONNÍ křídlo 210–215, 190–200 cm dl.               ♦         ♦         ♦      
STANDARDNÍ křídlo 175–185 cm dl.  

        ♦

i vídeňák

        ♦         ♦           ♦      
KŘÍDLO 
„KRAŤAS”150–170 cm dl.
            ♦         ♦           ♦      
PIANINO „KONCERTNÍ”
135 cm a vyšší
            ♦         ♦           ♦      
PIANINO VYSOKÉ 120–135 cm  

        ♦ i historické

        ♦    

        ♦ i stolový klavír

     
PIANINO NÍZKÉ do 120 cm       ♦         ♦         ♦             ♦      
EL. PIANO (wooden cabinet, či stage piano)       ♦         ♦         ♦            



Komentáře (0)


Komentovat





Povolené HTML značky: <b><i><br>Přidat nový komentář: